Ymmärrä – Luo – Varmista -malli mahdollistaa hyvän käytettävyyden ja käyttökokemuksen

30.11.2010

Suomalaiset yhtiöt tekevät vuosittain jopa miljardiluokan hukkainvestoinnit tietotekniikkaan. Uuden tutkimuksen mukaan tietotekniikka ei nosta tuottavuutta, koska työntekijöitä ei ehditä kouluttaa ja työnteko hidastuu. Rahaa menee turhaan niin valtion suuryhtiöissä kuin pienemmissäkin yrityksissä. (Lähde: YLE uutiset 20.10.2010 )
Usein saamme lukea uutisia epäonnistuneista IT-järjestelmistä ja niiden käyttöönotoista. Ihmiset, joiden pitäisi käyttää uusia, kalliita järjestelmiä, eivät pärjääkään niiden kanssa. Päinvastoin, toivottu tehokkuuden nousu kääntyykin täysin päinvastaiseksi, kun käytettävyysongelmien kanssa työaikaa tuhlaantuu jopa moninkertaisesti entiseen verrattuna. Monesti syyksi esitetään juuri ohjeistuksen ja koulutuksen puutetta. Mutta entäpä jos tietojärjestelmät olisivatkin niin helppoja käyttää, että raskaita ohjeita ja koulutusjaksoja ei edes tarvittaisi? Mitä jos järjestelmät rakennettaisiinkin lähtökohtaisesti käyttäjien näkökulmasta, suunniteltaisiin helpottamaan, ei vaikeuttamaan, käyttäjiensä työtä?

Ottamalla käyttäjät suunnittelun lähtökohdaksi voidaan kehittää järjestelmiä, joita on miellyttävä ja helppo käyttää, jopa ilman ohjeita ja koulutuksia. Sujuvasta ja miellyttävästä käytöstä seuraa luonnollisesti myös työn tehokkuuden nousu, sillä työtunteja ei enää kulu tietojärjestelmien käytettävyysongelmien ratkomiseen. Rahaa säästyy työnantajalta myös koulutustarpeiden vähentyessä. Käytettävyyttä ja käyttäjäkokemusta painottamalla saavutetaan laadukkaampia, tehokkaampia ja loppukäyttäjiä miellyttävämpiä tuloksia.

Etnoteamin Ymmärrä – Luo – Varmista -malli tarjoaa toimialariippumattomia välineitä käyttäjälähtöiseen tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen. Sitä voidaan hyödyntää minkä tahansa tuotteen tai palvelun kehittämisessä, kun halutaan lopputuloksen olevan laadukas, tehokas ja helppokäyttöinen. Ymmärrä – Luo – Varmista koostuu kolmesta kokonaisuudesta, jotka seuraavat toisiaan ja tarvittaessa kehää voidaan kiertää useampikin kierros. Jo yksittäisenkin vaiheen liittäminen tuotteen tai palvelun kehitysprojektiin vie lähemmäs laadukkaampaa, helppokäyttöisempää ja miellyttävämpää lopputulosta.

Ymmärrä oikein käyttäjien odotukset ja vaatimukset


Ennen kuin uutta tuotetta tai palvelua ryhdytään tekemään on tärkeää ymmärtää , millainen lopputuloksen tulisi olla, jotta se menestyisi markkinoilla. Etnoteamin tutkimuspalvelut tarjoavat menetelmiä, joilla tuotteen tai palvelun käyttäjien näkökulma voidaan selvittää. Erilaiset havainnointi- ja haastattelumenetelmät tuottavat tuloksena tietoa muun muassa siitä, mitä käyttäjät tuotteelta tai palvelulta odottavat, millaisia reunaehtoja käyttämiselle on, ja minkälaiset ominaisuudet tekisivät tuotteesta tai palvelusta menestyvän helppokäyttöisyydellään ja miellyttävyydellään.

Luo toimiva ja helppokäyttöinen tuote tai palvelu

Kun tuotetta koskevat vaatimukset ja odotukset on selvitetty ja ymmärretty, voidaan sitä ryhtyä luomaan. Etnoteamin suunnittelupalvelujen avulla houkuttelevan, tehokkaan ja helppokäyttöisen tuotteen tai palvelun luominen onnistuu varmasti, sillä käyttäjien näkökulman asiantunteva huomioiminen tekee lopputuloksesta nimenomaan kohderyhmälleen ja tarkoitukselleen sopivan.
Monipuoliset suunnittelumenetelmät kehitysprojektin jokaiseen vaiheeseen, prototyypit sekä tyylioppaat ovat tehokkaita työkaluja hyvän käyttäjäkokemuksen varmistamiseksi.

Varmista hyvä käyttäjäkokemus!

Kun tuote tai palvelu on luotu, on syytä varmistaa, että sen synnyttämä käytettävyys ja käyttökokemuksen vastaa asetettuja tavoitteita. Ovatko tuotteen tai palvelun käyttäjät tyytyväisiä? Vastaako se niitä tarpeita ja odotuksia, mitä käyttäjät ja käyttöympäristö sille asettavat? Kuinka tuote tai palvelu pärjää verrattuna kilpailijoihinsa? Etnoteamin arviointipalvelut auttavat käyttäjien näkökulman selvittämisessä. Tuotteen tai palvelun oikeiden käyttäjien kuuleminen ja sen asiantunteva analysointi varmistaa niin mahdollisten käyttökokemuksen ongelmakohtien löytämisen kuin suoran käyttäjäpalautteen hyödyntämisen jatkokehitystä varten.

Kommentit (0)

Ole ensimmäinen kommentoija!




"));